poniedziałek, 26 maja 2008

W poszukiwaniu Istot Rzeczy...


*
Blaise_Pascal
Pascal_Blaise
[Nauka i technika > Filozofia]

*
Kung-fu
[Turystyka i podróże > Państwa > Chiny]
[Sport > Sporty i sztuki walki > Kung-fu]
[Kultura i sztuka > Inne]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Media i społeczeństwo > Religia > Inne]

*

Filozofia_jedności
[Nauka i technika > Filozofia]

*
Filozofia_współczesna
[Nauka i technika > Filozofia]

*
Fizyka_filozoficznie
[Nauka i technika > Fizyka > Inne]
[Inne > Strony prywatne > P]
[Nauka i technika > Filozofia]



*
Geocities
[Nauka i technika > Antropologia]
[Nauka i technika > Filozofia]

*
Fryderyk_Nietsche
[Inne > Strony prywatne > H]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Kultura i sztuka > Malarstwo > Galerie]
[Kultura i sztuka > Literatura > Cytaty i aforyzmy]

* Heinrich Rickert ilość wejść:399 id=152316
Strona prezentuje szereg informacji dotyczących sylwetki niemieckiego filozofa Heinricha Rickerta.
http://www.rickert.republika.pl/
[Nauka i technika > Filozofia]

* Hobbes, jego człowiek i państwo ilość wejść:795 id=115982
Na stronie została udostępniona za friko praca magisterska dotycząca doktryny politycznej i prawnej T. Hobbesa (odwrotnej zależności pomiędzy wolnością a bezpieczeństwem). Znajdziesz tutaj również kilka zdjęć Hobbesa oraz jego szkic biograficzny.
http://akapit.republika.pl/hobbes/
[Nauka i technika > Filozofia]
[Oświata i edukacja > Ściągi, materiały > Prace dyplomowe]



* Instytut Filozofii i Socjologii PAN ilość wejść:864 id=36024
Instytut w strukturach Polskiej Akademii Nauk obiecuje wiele interesujących informacji o swej działalności, które pojawić się mają wkrótce na stronie zarówno w języku polskim, jak i angielskim.
http://www.ifispan.waw.pl
Warszawa, woj. mazowieckie
[Nauka i technika > Instytucje > Organizacje > PAN]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Nauka i technika > Socjologia]

* Instytut Filozofii UMCS w Lublinie ilość wejść:483 id=3098
Witryna prezentuje historię Insytutu, jego strukturę oraz program studiów filozoficznych i europeistycznych, informacje dla studentów i kandydatów na studia, tematyka poszczególnych przedmiotów, konspekty on-line.
http://hektor.umcs.lublin.pl/~zlimn/wfis/pl
Lublin, woj. lubelskie
[Oświata i edukacja > Szkolnictwo wyższe > Nauki humanistyczne > Inne]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Regionalia > Miejscowości > Lublin > Edukacja > Szkolnictwo wyższe]

*
epistemologia-metodologia-filozofia_nauki-Popper-antropologia-aksjologia-etyka-MacIntyre-estetyka

[Oświata i edukacja > Szkolnictwo wyższe > Nauki humanistyczne > Inne]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Oświata i edukacja > Szkolnictwo wyższe > Uniwersytety > Uniwersytet Wrocławski]
[Oświata i edukacja > Szkolnictwo wyższe > Studia podyplomowe]
[Regionalia > Miejscowości > Wrocław > Edukacja > Szkolnictwo wyższe]

*
państwowe_zakłady_historia_filozofii-kultury-społecznej-logik-metodologii_i_etyki

[Nauka i technika > Filozofia]
[Oświata i edukacja > Szkolnictwo wyższe > Nauki humanistyczne > Filozofia]

*

pytania:ISTOTA,BÓG,POZNANIE,PRAWDA,PRZEZNACZENIE;)
[Media i społeczeństwo > Religia > Inne]
[Nauka i technika > Filozofia]





*
Karczma_Duchów,Serwis_grozy,horror,duchy,filozofia,polityka,
[Rozrywka > Zjawiska paranormalne > Okultyzm]
[Rozrywka > Zjawiska paranormalne > Spirytyzm]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Nauka i technika > Historia > Inne]
[Komputery i Internet > Internet > E-ziny]

*
Kartezjusz
[Nauka i technika > Filozofia]





*
KongresPolskiegoTowarzystwaPróżniowegoSekcjiCienkichWarstwNaukiInżynieriiPlazmowejPowierzchni SekcjiTechnikiPróżni
Kraków, woj. małopolskie
[Nauka i technika > Imprezy naukowe]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Komputery i Internet > Internet > Złomowisko witryn]



* Logika ilość wejść:574 id=156229
Strona poświęcona logice formalnej i filozoficznej. Zawiera także sprawozdania z pracy Kółka Logicznego.
http://strony.wp.pl/wp/kolkologiczne/
[Nauka i technika > Matematyka > Inne]
[Nauka i technika > Filozofia]




*
DalekowschodnieSztukiWalki
[Sport > Sporty i sztuki walki > Judo, Ju-jitsu]
[Nauka i technika > Filozofia]
[Sport > Sporty i sztuki walki > Inne sztuki walki]
[Inne > Strony prywatne > M]

*
MistrzEckhart_w_formacie_PDF
[Nauka i technika > Filozofia]

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
-----------------------------------------------

Imponujace....
Będe musiał nad tym się głęboko zastanowić...w przeciwieństwie do powierzchni zjawisk
ukryta jest w głebinach mysli jakaś RZECZ SAMA W SOBIE...;)
______________________________________________________________

PODSTAWOWY DZIAL FILOZOFII

ONTOLOGIA





Ontologia lub metafizyka (por. metafizyka klasyczna) - podstawowy obok epistemologii dział filozofii, który stara się odpowiadać na pytania o strukturę rzeczywistości i problematykę związaną z pojęciami bytu, istoty, istnienia i jego sposobów, przedmiotu i jego własności, przyczynowości, czasu, przestrzeni, konieczności i możliwości.

Rzecz, substancja pierwsza, byt jednostkowy (łac. res) - kategoria przedmiotów, od innych przedmiotów (np. zdarzeń czy relacji) różniących się tym, że:

1. posiadają autonomię bytową (istnieją samodzielnie) - przy czym jest przedmiotem sporu, czy autonomia bytowa rzeczy jest pełna. Ci, którzy odmawiają rzeczom pełnej autonomii bytowej czasem redukują je do innych kategorii przedmiotów.
2. są jednostkowe (zob. przedmiot jednostkowy)
3. są fizyczne (zob. (2) i (3) łącznie: przedmiot konkretny)
4. posiadają zupełną charakterystykę.

Reiści uważają, że wszelkie kategorie przedmiotów da się zredukować do kategorii rzeczy.
_______________________________________________________________
[Pojęcie > Znaczenie > Kategorie > Przemdmioty i Podmioty, Zdarzenia ,Relacje ,Istoty,Osoby ,Ciała ,Byty> ......]
_________________________________________________________________________
* Wyrażenie "X jest przedmiotem" znaczy, że X ma co najmniej jedną cechę (tzn. ma uposażenie jakościowe).
* "Przedmiot" to najogólniejsza ze wszystkich nazw (tzn. wyrażeń nadających się na orzecznik lub podmiot zdania oznajmującego), względnie najogólniejszy ze wszystkich rzeczowników i przymiotników.
____________________________________________________________________________
np...
Tytan (Ti, łac. titanium) – pierwiastek chemiczny z grupy metali przejściowych w układzie okresowym o liczbie atomowej 22. Jest lekki, posiada wysoką wytrzymałość mechaniczną, odporny na korozję (w tym również wody morskiej i chloru), metal o szarawym kolorze. Tytan jest dodawany jako dodatek stopowy do żelaza, aluminium, wanadu, molibdenu i innych. Stopy tytanu są wykorzystywane w przemyśle lotniczym (silniki odrzutowe, promy kosmiczne), militarnym, procesach metalurgicznych, motoryzacyjnym, medycznym (protezy dentystyczne, ortopedyczne klamry), sportów ekstremalnych i innych[1]. Został odkryty w Wielkiej Brytanii przez Williama Gregora w 1791, nazwę zawdzięcza Martinowi Heinrichowi Klaprothowi pochodzącą od boga z greckiej mitologii.

Występuje w skorupie ziemskiej w ilościach rzędu 5000 ppm (udział w skorupie ziemskiej 0,61%), w postaci minerałów: ilmenitu, rutylu i tytanitu, które są szeroko rozpowszechnione na całej Ziemi

...
Około 95% z wydobytych z Ziemi rud tytanowych jest przeznaczonych na otrzymywa
nie dwutlenku tytanu TiO2, jego intensywna biała barwa używana jest w farbach jako pigment, papierze, paście do zębów oraz chirurgii plastycznej[16]. Używany również jako dodatek do cementu, w kamieniach szlachetnych[17] oraz jako dodatek wzmacniający kompozyty grafitowe stosowane do wędek oraz kijów golfowych.

Proszek TiO2 jest chemicznie obojętny, jest nieprzezroczysty. W stanie wolny występuje pod postacią minerałów: anatazu, brukitu i rutylu [10]. Farba wytworzona z dwutlenku tytanu jest odporna na niskie temperatury oraz na działanie środowiska morskiego[3]. Czysty dwutlenek tytanu ma bardzo wysoki wskaźnik załamywania światła oraz rozczepienia (wyższy niż diament)[2].

Jest wykorzystywany jako filtr oczyszczający powietrze, stosowany również jako błona naniesiona na okna chroniąca przed działaniem promieni UV[18].

---
Przedmiot, obiekt (łac. obiectum) - jedno z podstawowych pojęć ontologii, w języku potocznym określany jako "coś" lub "cokolwiek". Nie należy go mylić z przedmiotem poznania....

Oh a gdzie totalna synteza? Przedmiotem poznania Przedmiotu jest On Sam...Obiekt sie sam poznaje (czasami i w lustrze).Coś się jednak rozpoznaje .. w tym rzecz żeby coś nie było cokolwiek, wtedy nie musimy nie mylić przedmiotów poznania..;)


Ontologia a metafizyka [edytuj]

Rozumienie terminów "ontologia" i "metafizyka" różni się w zależności od tradycji filozoficznej. W uproszczeniu "ontologia" to termin popularny w tradycji niemieckojęzycznej, a metafizyka - w anglosaskiej (por. metaphysics, ontology). W uproszczeniu, w tradycji polskiej o metafizyce mówią ci filozofowie, którzy pozostają w związku z tradycją katolicką (por. neotomizm) i odwołują się do Arystotelesa. Terminu ontologia używają natomiast ci, którzy związani są z filozofią analityczną i równocześnie chcą zajmować się tradycyjnymi problemami filozofii, ale nie chcą, by kojarzyć ich z rozważaniami na temat nieśmiertelności duszy.

Jeżeli podzielimy metafizykę wg tradycyjnego i wywodzącego się od Arystotelesa, scholastycznego podziału na:

* metafizykę ogólną (łac. metaphysica generalis) zajmującą się w klasycznym ujęciu bytem jako bytem, i
* metafizykę szczegółową (łac. metaphysica specialis) zajmującą się sprawami Boga i duszy,

to ontologię możemy utożsamiać z metafizyką ogólną. Ontologia będzie wtedy działem metafizyki.

Jej podstawowym przedmiotem i punktem wyjścia rozważań może być:

* byt jako byt (metafizyka klasyczna). Tak do dziś filozofuje na przykład Mieczysław Krąpiec
* świadomość jako byt, który poznajemy w sposób najpewniejszy (por. Kartezjusz, Kant, Husserl)
* język jako medium, bez którego niemożliwe jest poznanie rzeczywistości (por. Wittgensteina hipotezę o tym, że struktura języka odwzorowuje strukturę świata).

XX-wieczne rozróżnienia [edytuj]

Uczniowie Husserla [edytuj]

Martin Heidegger nazwą "ontologia fundamentalna" określał swoje badania dotyczące sensu bycia i bytu ludzkiego (Dasein), a metafizyką nazywał tradycję, z którą polemizował.

Nicolai Hartmann rozróżnił dwa oblicza przedmiotu naszego doświadczenia: racjonalne i dające się wyjaśnić oraz irracjonalne, tajemnicze. Pierwszym zajmują się według niego nauki szczegółowe i ontologia jako nauka o bycie jako bycie, a drugim - metafizyka.

Roman Ingarden za ontologię uznał badanie możliwych związków między ideami. Ujęta od strony metodologicznej, ontologia wedle Ingardena jest nauką aprioryczną, niezależną od doświadczenia wewnętrznego i zewnętrznego. Oparta jest na oglądzie ejdetycznym (zob. fenomenologia). Jest niezależna od jakichkolwiek twierdzeń o faktach. Jest filozofią pierwszą, to znaczy, nie zależy od żadnych nauk a sama jest dla nich podstawą. Ontologia przygotowuje grunt pod badanie metafizyczne, które, tak jak ontologia bada możliwości, zajmuje się faktami.
.....
Egzystencjalne rozumienie przedmiotu - egzystencjalna koncepcja przedmiotu głosi, że jeśli to, co nazywamy przedmiotem ma pewne uposażenie jakościowe, czyli jest jakieś, to musi to istnieć, przynajmniej w jakiś pośredni sposób. Ponadto nie sposób przedstawić sobie żadnego przedmiotu bez odniesienia go do istnienia, więc tzw. przedmioty tylko pomyślane muszą jakoś do istnienia się odnosić - inaczej nie moglibyśmy mieć o nich żadnej wiedzy, a przecież o pewnych przedmiotach tylko pomyślanych (np. krasnoludkach) jakąś wiedzę mamy.

Egzystencjalnie neutralne rozumienie przedmiotu - to rozumienie przedmiotu opiera się na rozumowaniu, że wyznaczenie charakterystyki czegoś nie prowadzi do wniosku o istnieniu tego. Prowadzi to do wniosku, że istnieją przynajmniej dwie kategorie przedmiotów: przedmioty istniejące i przedmioty intencjonalne (przedmioty tylko pomyślane). Także wśród tych klas przedmiotów możliwe są dalsze klasyfikacje ontologiczne, np. na abstrakty i przedmioty fikcyjne dla przedmiotów intencjonalnych. Przedmioty nieintencjonalne klasyfikuje się natomiast w zależności od tego, jak rozumie się istnienie.

Redukcjonizm co do przedmiotu - całkowita lub relacyjna redukcja wszystkich klas przedmiotów do danej określonej klasy przedmiotów, np. do rzeczy w reizmie, zdarzeń w ewentyzmie, procesów w heglizmie, idei w platonizmie. Redukcjonizm może dotyczyć tylko przedmiotów realnych (np. reizm Kotarbińskiego głosi, że jedynymi przedmiotami istniejącymi realnie są rzeczy) lub wszystkich przedmiotów (np. platonizm głosi, że wszystkie przedmioty istnieją, ale mimo to ze względu na to, że mają różny rodzaj istnienia wszystkie dają się zredukować do najwyżej istniejących idei).
......
Klasyfikacja przedmiotów

* przedmiot istniejący i przedmiot intencjonalny,
* przedmiot realny i przedmiot fikcyjny,
* przedmiot aktualny i przedmiot potencjalny,
* przedmiot konieczny i przedmiot przypadkowy,
* przedmiot fizyczny i przedmiot niefizyczny,
* przedmiot konkretny i przedmiot abstrakcyjny.

Kategorie przedmiotów

Rzecz i osoba, stan rzeczy, relacja, cecha i własność, zdarzenie, proces.

...

Brak komentarzy:

Archiwum bloga